W13 Fra håndtegning til digitalt design

På denne workshop vil vi arbejde med at overføre håndtegninger til tekstilvinyl på muleposer. Vi arbejder med  scanning af egne tegninger og overførsel vha. varmepresse til mulepose. Der bliver mulighed for at afprøve scanning af flere forskellige tegninger, for at teste mulighederne for detaljer i designet.


Det er en oplagt mulighed for at selv indskolings- og store dagtilbudsbørn kan blive fortrolige med brug af ScanNcut maskinen. Workshoppen falder ind under digital design og designprocesser i forhold til teknologiforståelsesfaget.



TRIN

Indskoling

Mellemtrin

Udskoling

Dagtilbud

FAG

Primært:

Håndværk og Design

Billedkunst

Sekundært:

Alle fag

SFO

FORUDSÆTNING

Relevant for både lærere og pædagoger. Det digitale design kan anvendes helt ned i indskoling og dagtilbud. Workshoppen henvender sig til alle, der gerne vil arbejde med håndtegning og ScanNcut, så man får elevernes egne produktioner frem, i stedet for at de blot kopierer andres design. Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage.

MEDBRING

Hvis man gerne vil kunne hjemtage sit design, medbringes et USB stik - ellers gemmes design direkte på ScanNcut maskinen og slettes efter workshoppens afslutning. Vil man have sit design på andet end en mulepose, eller have mulighed for, ved ekstra tid, at lave flere designs, er man velkommen til at medbringe f.eks. t-shirts eller muleposer selv.


Workshopholder 1

Navn

Martin Thomsen


Stilling

Lærer

Arbejdsplads

Smidstrup-Skærup Skole

Lærer primært i udskoling, men også på mellemtrin. 

Jeg underviser i dansk, samfundsfag, historie og H/D, hvor jeg især er optaget af at inddrage FabLab samt BioTech Lab i alle fag på skolen.


Workshopholder 2

Navn

Anna Toftdahl-Olesen




Stilling

Pædagog mellemtrin og SFO

Arbejdsplads

Vinding Skole

Har arbejdet i SFO siden 2005 og uddannet pædagog i 2016. Fungerer som årgangspædagog på mellemtrinnet og SFO pædagog om eftermiddagen. Holder sammen med en kollega Open Lab i frikvarteret for mellemtrinnet, og hjælper med at snige digitale designprocesser ind i fagene på mine årgange, hvor det giver mening. Det er vigtigt for mig at vi anerkender det digitales plads i børnenes liv og hjælper dem med at navigere i den verden. Har to ugentlige fablab dage i SFO, hvor vi ser især drengene være optaget af kreative processer, de ellers ikke ville indgå i, fordi “krea er for piger” - men også piger, der kommer for at designe smykker og nøgleringe, og derigennem opdager teknologien.