T9 Makerspaces som mellemform

Kan Makerspaces give deltagelsesmuligheder for flere børn i folkeskolen? Allan og Karen-Lise fra Gødvadskolen har undersøgt, om skolens Makerspace kan være en medspiller i forhold til børnegrupper eller enkelte børn, der er i udfordringer i skolen. Vi ser på Makerspaces ind i et inklusionsperspektiv.


Karen-Lise ridser spørgsmålene op:

  • Hvilke udfordringer er skolen i?

  • Hvilke mulige løsninger peger vi på?

  • Hvor ser vi et potentiale i Makerspaces?


Allan giver mulige svar fra praksis:

  • Hvilke prøvehandlinger satte Allan i søen?

  • Hvilke potentialer og mulige faldgruber er der, når makerspace benyttes som inklusionsredskab?


MÅLGRUPPE

Ledere, lærere, pædagoger


Oplægsholder 1

Navn

Karen-Lise Høgild

Stilling

Skoleleder

Arbejdsplads

Gødvadskolen

Karen-Lise er skoleleder på Gødvadskolen. Skolen ligger i udkanten af Silkeborg og er en mellem stor skole med elever fra 0. klasse til 6.klasse. Karen-Lise har en baggrund som AKT-lærer, før hun gik ind i ledelse.


Oplægsholder 2

Navn

Allan Andersen

Stilling

SFO-pædagog

Arbejdsplads

Gødvadskolen.

Allan er pædagog i Gødvadskolens fritidsdel og skole. Han er desuden FabLab-pioner og har lektioner til Makerspace.

Allan arbejder med Fablab i både skole og fritid.