T6 Vurderingsmodel for indkøb af digitale teknologier

Det er nemt at forelske sig i nye og spændende teknologier til undervisningen, og der er masser på markedet at forelske sig i. Som med alle andre forelskelser, kan de ændre sig med tiden. Når den lyserøde sky er væk, er teknologien måske ikke helt så fantastisk alligevel, og måske var det også kun en enkelt person, der var forelsket i teknologien. Så hvad sker der, hvis vedkommende eller forelskelsen lige pludselig er væk? Teknologien ender med at samle støv på en hylde, og pengene er spildt. 


I denne talk præsenterer vi en vurderingsmodel, der kan være med til at kvalificere samtalen ifm. indkøb af nye teknologier. Drøftelser med udgangspunkt i modellen skal være med til at sikre, at fx forvaltning, skole og lærerteams er godt klædt på til at vurdere og indkøbe relevante teknologier, der både er prisen værd og ikke kommer til at samle støv.  


Modellen er inspireret af Seymour Paperts tanker om High Floor og Low Ceiling, samt flere års erfaring med indkøb, afprøvning og vejledning af undervisningsteknologier i CFU-regi. 


MÅLGRUPPE

Talken er relevant for alle der står med ansvar for indkøb af teknologier til undervisningen. Det kan være konsulenter, leder og undervisere. 


Oplægsholder 1

Navn

Ian Stenz

Kan være et billede af 1 person

Stilling

Pædagogisk konsulent 

Arbejdsplads

UCN CFU 

Sidder til dagligt på CFU Nordjylland med Naturfag og teknologiforståelse. Har stor interesse og erfaring med Makerspace, designprocesser og kompetenceudvikling i brug af teknologier i undervisningen. 


Oplægsholder 2

Navn

Mark Krogh Holler

Stilling

Pædagogisk konsulent

Arbejdsplads

UCN CFU

Arbejder primært med teknologiforståelse og makerspace som læringsmiljø. Brænder derudover  for hvordan man kan bruge digitale teknologier meningsfuldt i folkeskolen. 


Oplægsholder 3

Navn

Anja Emilie Madsen

Stilling

Pædagogisk Konsulent

Arbejdsplads

UCN CFU

Nørder med teknologiforståelse, makerspace, designprocesser og kompetenceudvikling og er optaget af skolens PLC-team som central spiller ift. skolens indsatsområder.