T11A FabLab KlimaLab - Præsentation

I denne talk præsenterer undervisere og fagkonsulenter 9 undervisningsforløb, hvor elever arbejder med klimaudfordringer, designtænkning og teknologi. Målet med forløbene er at give eleverne viden om og konkrete handlemuligheder inden for CO2-reduktion. 


De 9 forløb er:

  1. Fremtidens cyklist (Indskoling)

  2. Affaldssortering og CO2-besparelse (Mellemtrin og indskoling)

  3. Plantevægge (Mellemtrin)

  4. Vækstsystemer og bæredygtig emballage (Mellemtrin)

  5. Dyrkning af planter med teknologi (Mellemtrin og udskoling)

  6. Plantevækst: 2200 (Udskoling)

  7. Ponic-systemer og lokal dyrkning af planter (Udskoling)

  8. Lagring af energi (Udskoling)

  9. Vækst og lysbølger (Udskoling)


Undervisningsforløbene er udviklet af FabLab@SCHOOLdk i samarbejde med lærere fra Hyllehøjskolen (Middelfart), Eltang Skole (Kolding), Sejs Skole (Silkeborg) og Egtved Skole (Vejle) med støtte fra Villumfonden. 


De 9 forløb præsenteres kort, hvorefter det er muligt at afprøve teknologier og materialer i session T11B.


MÅLGRUPPE

Primært relevant for naturfagslærere på alle trin, naturfagsvejledere, naturfagskonsulenter og FabLab-/Makerspace-undervisere og andre med interesse for klimaundervisning.

LINKS

Alle forløb er fra 27. april 2023 tilgængelige på https://fablabatschool.dk/



Oplægsholdere


Louise Slente Rohde Vive Agger (Hyllehøjskolen, Middelfart)

Katrine Broe Brøns-Poulsen (Hyllehøjskolen, Middelfart)

Martin Yan Hansen (Middelfart Kommune)

Katrine Løck Worm (FabLab Middelfart)


Gitte Bjørnø (Sejs Skole, Silkeborg)

Jesper  (Sejs Skole, Silkeborg)

Søren Lumbye (Silkeborg Kommune)


Peter Blirup (Eltang Skole, Kolding)

Lena Møller Hail (Eltang Skole, Kolding)

Rikke Philipsen (Kolding Kommune)


Jonas Juul Johansen (Egtved Skole, Vejle)

Tine Holm Rejnhold (Egtved Skole, Vejle)

Line K. Kok (Vejle Kommune)