W7 IoT hacker eller helt?

Internet of Things i udskolingen
Workshoppen introducerer et nyt undervisningsforløb fra Aarhus Universitet, hvor eleverne arbejder med Internet of Things via et IoT Toolkit, der gør dem i stand til via programmering at styre elektriske apparater fx lamper over Internettet. 
Eleverne undersøger, hvordan IoT virker, og hvordan data opsamles og registreres i processen. De benytter dataopsamlingen til at hacke hinandens IoT-systemer og reflekterer i den forbindelse over de etiske og samfundsmæssige implikationer. Forløbet har fokus på teknologisk handleevne og digital myndiggørelse.
Deltagerne i workshoppen prøver selv kræfter med opsætning af IoT kits og skal hacke hinandens IoT-systemer. Ligeledes indgår didaktiske overvejelser omkring anvendelse i egen undervisning. 

TRIN

Udskoling

FAG

Teknologiforståelse


FORUDSÆTNING

Kendskab til MicroBit


MEDBRING


Computer

LINKS



Workshopholder 1

Navn

Kristian Hoffmann



Stilling

Folkeskolelærer og en af ”De32” i Aarhus Kommune 

Arbejdsplads

Sabro-Korsvejskolen

Jeg er folkeskolelærer, pædagogisk IT-vejleder og en del af De32, som er en slags IT-taskforce der kommer ud på skoler og laver praksisnær kompetenceløft for lærere. Jeg brænder for at bringe IT i spil i undervisningen og vise hvor meget læringspotentiale og sjov der kan være I at arbejde og skabe med digitale værktøjer, programmering og spil. Jeg tror på, at mere teknologiforståelse vil give vores elever en fordel i fremtiden.


Workshopholder 2

Navn

Ane Vielandt Jensen


Ingen tilgængelig billedbeskrivelse.





Stilling

Koordinator for Center for Computational Thinking and Design 

Arbejdsplads

CCTD - Aarhus Universitet

Jeg er tidligere folkeskolelærer og har arbejdet med teknologiforståelse i Fablab Silkeborg, hvor jeg underviste på pioneruddannelsen. Jeg arbejder nu på Center for Computational Thinking and Design, hvor jeg er meget optaget af, hvordan forskningen fra centeret bliver anvendelig i praksis for lærerne fx gennem konkrete undervisningsforløb.